oj...

Jag har snart skrivit 500 inlägg på den här lilla bloggen. Mycket har hänt kan man ju säga, men en sak som är oförändlig är att jag har samma dumma gamla räls nu som när jag skrev det allra första inlägget och trodde att jag var jättecool. Men det ska det snart bli ändring på, mahaha :D
Det känns som om jag borde byta disegn också, men ärligt, jag orkar inte bry mig om att lära mig, och det är inte som att mina ca 6-8 läsare om dagen skulle bry sig särskilt mycket om jag gjorde det, såå, jag fortsätter med en här tills vidare.


I alla fall så måste jag hålla mitt löfte till klaris, för hon bad mig att lägga upp recept på saker jag har bakat, så, här får ni receptet på ett tunt knäckebröd jag bakade en gång i julas och en gång häromdan:


(grynig, äcklig bild men i alla fall)

Tunt knäckebröd, ca 24 st.
Ugnstemperatur: 250 grader.

25 g (½ paket) jäst
2 dl vatten (fingervarmt)
½ dl olja/ flytande margarin
½ tsk salt
1 msk brödkrydda (jag använde fänkål-frön som jag stötte i en mortel)
5 dl färdig mjölblandning (eller ½ dl vetekli, 1½ dl rågmjöl och 3 dl vetemjöl om du inte har)
1 dl vetekli

Sätt på ugnen.
Smula sönder jästen i en bunke.
Blanda ut den med vattnet.
Tillsätt oljan/margarinet, saltet, brödkryddan, mjölet och kliet. Arbeta ihop till en smidig deg. Degen behöver inte jäsa (bra för mig utan tålamod).
Ta upp degen på mjölat bakbord och forma 2 längder.
Dela varje längd i 12 delar (de blir väldigt små).
Rulla varje bit till en rund bulle.
Strö ut vetekli på bordet.
Vänd bullen i kliet och kavla ut den med en kruskavel (eller om du inte har så kan du kavla först med en vanlig kavel och sen göra små hål med en gaffel, som jag gjorde).
Det ska bli en väldigt tunn rund kaka, ca 10-15 cm i diameter.
Lägg dem efterhand på plåtar med bakplåtspapper.
Grädda i mittten av ugnen i 4-5 minuter.
Låt svalna på ett galler.
Klart! :D

Recept från Änglamarks Veteklipaket :)

Kommentarer
Postat av: ämända

jag kan försöka hjälpa dig med designen om du skulle vilja? eller typ visa hur<3

2011-01-16 @ 15:57:47
URL: http://www.tovalisaa.blogspot.com
Postat av: Klara

Jaaaa!! :D bra Ella!! det här måste jag prova att göra ;)

2011-01-16 @ 20:45:09
URL: http://smileatmystyle.blogg.se/
Postat av: LÅWÄJS!

de var MUMS!



du din lilla töntis, retas lagom ;)

2011-01-17 @ 06:58:45
URL: http://loiisan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0